Home What do we offer ? Contact Video

TRAININGS

21/10/2014 - Happy Profit – Herman Toch

Wees sterk winstgedreven. Maar bekijk die winst in al zijn facetten. Want alleen "geld maken", is niet langer een maatstaf voor succes. Er bestaan immers tal van nieuwe vormen van “economie”: de circulaire economie, de deeleconomie, de makers economie en de peer-to-peer beweging. Elk daarvan heeft andere drijfveren en meet dus de “winst” op een andere manier. We gaan van “shareholder value” naar “creating shared value”.

De belangrijkste boodschap voor de farma sector (die al lang worstelt met zijn winstgedreven imago), is dat mensen er geen probleem van maken dat een bedrijf winst maakt, zolang ze de perceptie hebben dat het bedrijf ook iets terugdoet voor de mensen en de wereld. Makkelijker gezegd dan gedaan, tenzij je Happy Profit verteert. Liefst in kleine hapjes.

Nieuwe Waarden
Happy Profit bekijkt “winst” in al zijn facetten. De samenleving is aan het kantelen naar nieuwe “waarden”: ecologie, kringloop, hergebruik, eigen creativiteit of co-creatie, netwerksamenwerking, mede-eigenaarschap of lenen.

 

Het is een greep uit de vele modellen die allemaal leiden naar “winstgevend” ondernemen. Let wel: het boek is helemaal niet vies van financiële winst. Maar die wordt slechts maatschappelijk relevant, indien ze gepaard gaat met het creëren van andere meerwaarden.

 

In samenwerking met Uitgeverij Lannoo kan u voor dit boek 20 % korting krijgen (*). U betaalt slechts €19,99 in plaats van €24,99 bij aankoop via www.lannooshop.be/de7de
Betalen kan veilig online of via overschrijving.

“Wat zouden mensen echt missen, als mijn merk er morgen niet was?” Die vraag wijst meteen naar de echte toegevoegde waarde die je produceert. Dat waarvoor mensen alleszins willen betalen. Maar het is ook een confronterende vraag, indien het antwoord luidt: "ze zouden gewoon overstappen naar een andere leverancier of oplossing".

Slechts wat je uniek maakt in de ogen van je klanten, schept echte waarde en winst.

Passie en Dromen
Auteur Herman Toch gaat ervan uit dat dromen en werken met passie de beste voedingsbodem zijn voor succesvol ondernemen. Hij verlaat dus de klassieke modellen en legt zelfs uit waarom bedrijven gedoemd zijn te verdwijnen indien ze zich niet permanent in vraag blijven stellen; indien ze niet afbreken wat niet meer werkt; indien ze niet radikaal nieuwe concepten uitvinden.

Experimenteren is dus de boodschap.

Vijf Schuivende Paradigma’s
De hele maatschappij is behoorlijk snel aan het verschuiven, maar niet iedereen heeft al begrepen waarheen, waarom en hoe. We gaan van “kortetermijndenken” naar “langetermijndenken”. Van “lineair denken” naar “systeemdenken”. Van “centraal” naar “decentraal”. Van “massa” naar “persoonlijk". En van “gesloten” naar “open”.

Die vijf fundamentele veranderingen, zorgen voor het ontstaan van alle nieuwe waarden die het boek beschrijft. Allicht het belangrijkst is de manier waarop de stakeholders met elkaar omgaan. Let vooral op de manier waarop je de spelers op je eigen speelveld ziet: klanten, leveranciers, concurrenten... Zie je ze als vijanden of als tegenstanders of als coalitiepartners ? Slaag je erin iedereen samen te brengen rond een gezamenlijk belang teneinde samen de taart groter te maken. Of vecht je alleen voor je eigen deel van de taart, zonder de kans te grijpen ze eerst een stuk groter of waardevoller te maken.

“Think synergies, not trade-offs”

Experimenteer met Businessmodellen
Crowd-, Wiki- en Open- benaderingen komen uitgebreid aan bod. Het boek besluit trouwens met een boeiend overzicht van 13 nieuwe business modellen. De conclusie is dat je als ondernemer eigenlijk voortdurend zou moeten nadenken en experimenteren over het vervangen van je huidige business model door eentje dat meer weerwaarde creëert voor je omgeving. Dat verhoogt de kans dat je er zelf ook een pak beter van wordt.

Vermijd overdosering
Is dit dan een geweldig boek? Ik moet eerlijk toegeven dat ik het met veel moeite en een beetje tegenzin de eerste keer uit las. De auteur draagt immers eindeloze reeksen modellen en principes aan. Het lijkt alsof er aan de “to do's” en adviezen geen einde komt. Daarenboven is Herman Toch een "storyteller" die zijn verhalen zelden afmaakt: een casus of praktisch voorbeeld wordt vaak half verteld, maar de "clou" ontbreekt.

Happy Profit bleef dus, na eerste lezing, een hele tijd liggen.

Tot ik het terug vast nam en tot mijn verbazing vaststelde dat er wel degelijk veel “ezelsoortjes” klaar zaten; mijn teken van interessante passages, die het bespreken of herlezen waard zijn. Pas toen ik die, gericht en selectief, terug begon door te nemen, werd het duidelijk hoeveel goede raad er in dit boek staat. Er is voor elk wat wils en je moet dus in de resem innoverende, verfrissende en omwentelende ideeën gewoon rustig je keuze maken.

Lees het boek dus bij voorkeur in kleine hapjes. Verteer de analyse en de adviezen liefst in beetjes en laat alles bezinken. Eigenlijk wijst Happy Profit de weg die we binnenkort allemaal moeten inslaan. Althans: het boek toont de vele, mogelijke wegen. Aan ons om te kiezen welke we nemen.

Dirk BROECKX – 21 oktober 2014

Happy Profit (Ga voor winst en wees er trots op)
© Herman TOCH, Uitgeverij Lannoo 2014
ISBN 978 90 8223 460 2

(*) De korting is enkel geldig via de webshop van de uitgeverij en wordt verrekend nadat u het boek in de webshop hebt toegevoegd aan uw winkelmandje; dit aanbod geldt enkel indien u gebruik maakt van bovenstaande actie-URL en zolang de voorraad strekt.

REAGEER

Cecile Langenaeken (23 oktober 2014):

Deze zienswijze klinkt zo integer en hoopgevend in deze competitieve, concurrentiele commerciele wereld!
Fijn dat ik deze samenvatting kon lezen dankzij uw resume!

 

 


‹‹‹Back






Copyright © 2019 Dirk Broeckx – All rights reserved.
Privacy beleid | Sitemap
webdevelopment Siteffect