Home What do we offer ? Contact Video

TRAININGS

14/12/2013 - Business Model Generatie -- Alexander Osterwalder & Yves Pigneur

In de gezondheidssector en in het bijzonder in de geneesmiddelensector hebben we nood aan nieuwe zorg- en businessmodellen. Wat we doen en hoe we ervoor betaald worden is aan herziening toe. Vaak botst de oefening om iets nieuws op papier te zetten op weerstand tegen verandering, onvoldoende “out of the box” denken of gewoon praktische bezwaren waarvoor men geen sluitende oplossing vindt.

Zoek je een methode om het denk- en creatieproces van een business model te structureren en meteen te helpen geen enkel element van het plan of nieuwe concept uit het oog te verliezen, wend je dan tot “Business Model Generation”. Zelden had ik zoveel plezier aan een vlot geschreven en grafisch mooi uitgewerkt boek, dat daarenboven nog een leuke en sluitende methode bevat om moeilijke vraagstukken te helpen oplossen.

 

Een open innovation oefening
Het project voor het maken van dit boek was echte “open innovatie”. Samen met 470 co-auteurs (die allemaal vooraan in het boek vermeld worden), schreven Alexander Osterwalder en Yves Pigneur de handleiding bij het “business model canvas” uit. De meeste gekende en vernieuwende business modellen (Amazon.com, iTunes, enz.) passeren in het boek de revue.

De auteurs geven je overigens op hun site ongegeneerd een preview van 70 pagina’s uit het boek.

Kern van het model is het business model canvas. Wanneer je zelf aan de slag wil, dan ga je dat stramien als basis gebruiken voor de oefening. Het is de bedoeling dat je de diverse elementen van je plan bvb. op Post-its beschrijft en zo, al brainstormend, het plan gestalte geeft.

De bouwstenen van je business model
Die elementen van het canvas zijn logisch en passen mooi in elkaar:

  • Customer Segments en
  • Value propositions worden verbonden door
  • Customer relationships en
  • Channels.

Dat is de kern van het business model.

Daarnaast staan de nodige

  • Key Resources en
  • Key Activities, die op hun beurt ondersteund worden door
  • Key Partners

Tenslotte vind je onderaan:

  • Revenu Streams en
  • Cost Structure.

Elk van deze elementen wordt op enkele overzichtelijke pagina’s verfrissend creatief beschreven en geïllustreerd, steeds doorspekt met een resem concrete voorbeelden en tips die je aan het denken zetten.

En wat met de fameuze "5 P's"...?
Je zou geneigd zijn je business plan te enten op je marketing plan en -mix.
Klassiek leerde Kottler je dat je dan in de dienstensector de "5 P's" moet bepalen: Product, Prijs, Plaats, Promotie en Personeel/Publiek.

Wanneer je dat lijstje afpunt tegenover het Business Model Canvas, dan merk je meteen hoeveel completer en breder deze aanpak is.

  • Value Propositions omvat veel meer dan alleen de omschrijving van je product of service.
  • Revenue Streams & Cost Structure is méér dan alleen de prijs bepaling
  • Channels en Custumer relationships definiëren, leert je meer dan Plaats en Promotie bepalen.
  • Key Resources, Partners en Key Activities is breder dan de inbreng van de interactie tussen Personeel en Publiek in het ontwikkelen van je dienstaanbod.

Out of the box modellen
Het boek analyseert diverse variaties, zowel op klassieke als op fundamenteel transformerende modellen:

  • The Long Tail;
  • Meerzijdige modellen (typisch voorbeeld is Visa, die tezelfdertijd de kopers als de verkopers tot klant heeft);
  • “Gratis” als model (waarbij derden zoals sponsors of reclame voor inkomstenstromen zorgt);
  • Open modellen (waar bvb. meerdere partijen samenwerken aan niet- of pre-concurrentiële delen van het product of de service en vervolgens winst halen uit de verdere ontwikkeling of “customisation” ervan).

Handen uit de mouwen
Dit boek is niet bedoeld om langs de zijlijn te blijven staan. Je wordt constant geprikkeld om je eigen plan uit te denken. Een boeiend hoofdstuk geeft je alle mogelijke technieken en tips die je daarbij kan gebruiken. Het is meteen een compleet handboek van creatieve technieken zoals visueel denken, prototyping, storytelling en scenario’s maken. Elke techniek wordt bevattelijk toegelicht, klaar voor gebruik.

Strategisch denken
Het doel is niet alleen creatief aan de slag te gaan om gekke of buitensporige modellen uit te vinden. De auteurs geven ook mee hoe je je plan kan evalueren of hoe je meerdere modellen in elkaar kan schuiven en combineren. Tot slot wijzen ze nog de weg naar verdere ontwikkelingen waar ze nog mee bezig zijn, zoals een digitaal platform waarmee je business modellen kan ontwikkelen en waarop je ze ook meteen kan doorrekenen in spreadsheets.

In “Business Model Generation” staan diverse voorbeelden van nieuwe modellen voor farmaceutische bedrijven. Uiteraard kunnen ook de andere voorbeelden inspirerend werken. We gaan er de volgende weken en maanden de deelnemers van de lopende IFB Management Cursus mee aan de slag laten gaan.

Benieuwd wat er in mei e.k. aan nieuwe modellen uit de bus gaat komen. En intussen: dit boek moet je lezen !

Dirk BROECKX – 14 december 2013

Business Model Generation (Engelstalige editie)
ISBN: 978-2-8399-0580-0

Business Model Generatie (Nederlandstalige editie)
ISBN 978-9-0130-7408-6

© 2009 Alexander Osterwalder & Yves Pigneur

REAGEER

Bedankt voor de tip, voor dit boek Business Model Generation. Boeiend, relevant, en verteerbaar. Ik heb het me onmiddellijk besteld om Amazon, en ook aan drie kontakten laten opsturen als Christmas gift.  
Ook aan jou wens ik van harte zalige kerstdagen en een gelukkig nieuwjaar. Je maakt écht wel het verschil, Dirk, met je 7de. Dat is een ongelofelijk puike en waardevolle contributie. Nogmaals dank. HDJ

 

 


‹‹‹Back






Copyright © 2019 Dirk Broeckx – All rights reserved.
Privacy beleid | Sitemap
webdevelopment Siteffect