Home What do we offer ? Contact Video

TRAININGS

14/03/2012 - Luisteren Loont -- Mark Goulston

We praten allemaal teveel en luisteren te weinig. Da’s een open deur die al te vaak wordt ingetrapt, waarbij we vervolgens meestal blijven steken in onze oude, slechte gewoontes. Tenzij iemand je leert wat luisteren precies is, hoe je het echt kan doen en wat je daarmee kan bereiken. Dat is precies wat Mark Goulston aanreikt in ‘Luisteren Loont’.
Dit boek moet je gewoon lezen! Geen van de 27 vorige boeken die ik hier besprak, kregen die aanbeveling mee. Lees verder en… luister wat je kan leren. Het loont.

‘Luisteren Loont’ (Hoe je tot iedereen doordringt en je doel bereikt) pakte me vanaf de derde pagina, met een verhaal van een gijzeling en hoe een ervaren onderhandelaar, gedurfd maar rustig competent, meteen doordringt tot de gijzelnemer. Het is de aanzet voor dertig bondige en goed geschreven hoofdstukken, elk met een techniek om beter te luisteren, om efficiënter te communiceren.

Van de theorie, meteen naar de praktijk
Op minder dan 20 bladzijden loodst Goulston, arts en psychiater van opleiding, je door de theorie.
 

 

Vervolgens geeft hij negen basisregels die uitleggen hoe en waarom je beter moet luisteren en twaalf nog meer concrete technieken om door te dringen (in speciale of lastigere gevallen). Tot slot past de auteur die hele nieuwe kennis toe op 7 speciale situaties, waarin hij toont hoe je de diverse technieken kan combineren of afwisselen.
Ons brein is opgebouwd uit drie lagen, die boven op elkaar ontwikkeld zijn: het reptiele brein, het lymbisch systeem en de neocortex. Ze sturen ons elk in een verschillende richting, namelijk op basis van respectievelijk de dierlijke instincten, emoties en empathie en rationeel denken. Dat is de reden waarom mensen zo’n complexe beestjes zijn en waarom psychologie ogenschijnlijk hocus-pocus is.
Daarenboven is er nog een vierde onderdeel, de Amygdala, die soms op hol slaat en ons blind maakt voor alle andere input.
Wanneer je leert om elk van de componenten om de beurt aan bod te laten komen, in plaats van ze elk maar hun gang te laten gaan, dan sta je plots een eind verder.

Van ‘Oh nee naar Oké’
Om te winnen moet je kalm blijven als je onder druk staat’. In die eerste basisregel van het boek zit de sleutel tot de rest. Wanneer we geconfronteerd worden met een probleem (‘een ramp’) moeten we immers leren onze emoties even de vrije loop te laten (de ontlading), precies om vervolgens het evenwicht terug te winnen, de moed te verzamelen om een uitweg te zoeken en aan de slag te gaan.
Goulston leert je die weg in vijf stapjes aan en geeft je meteen de gelegenheid om, zelfs in moeilijke communicatie situaties, je gevoelens even opzij te kunnen zetten om, rustig en competent, een uitweg (een geschikte luistertechniek) te kiezen.
Hij leert je vervolgens om je aanpak te herprogrammeren, door je in te leven in de anderen, echte interesse te tonen en je gesprekspartners het gevoel te geven dat ze belangrijk zijn en echt beluisterd worden.

Lijstjes
Een leuke feature in dit boek zijn verschillende ‘lijstjes’ die de auteur aanreikt. Het zijn checklists om situaties te beoordelen (zodat je weet welk vlees je in de kuip hebt) en dwarsliggers en spelbrekers te identificeren (mensen die je beter mijdt), zoals Behoeftige mensen, Pestkoppen, Nemers, Narcisten en Psychopaten. Hoewel… zelfs voor die hopeloze gevallen reikt Goulston nog ‘laatste redmiddelen’ aan.
Maar vergis u niet: dit boek geeft geen ‘mechanische’ oplossingen, maar wel een heel menselijke, grappige en soms aangrijpende benadering, die je aanzet om na te denken, jezelf eens heel kritisch in de spiegel te bekijken en vervolgens je eigen luistertechnieken aan te scherpen.

 

 
Vijf goede redenen waarom dit boek een ‘must’ is
  1. Zowat iedereen die met communicatie bezig is (en dat zijn we toch allemaal, niet?) praat te veel en luistert te weinig. Goulston leert je terug wat luisteren is en hoe je het actief en bewust kan gebruiken om efficiënter te communiceren. De ondertitel van het boek verraadt immers het onderliggend doel: “Hoe je tot iedereen doordringt en je doel bereikt”.
  2. In tegenstelling tot vele andere, van origine Amerikaanse, ‘management’ boeken, gaat men vanaf de eerste bladzijde to the point. Zonder de klassieke oeverloze herhalingen of uitgesponnen inleidingen, begint men meteen al te leren.
  3. Het boek staat bol van de verhalen. Storytelling wordt hier de norm, om uit te leggen wat men wil doen begrijpen en meteen praktische voorbeelden te geven, hoe luisteren precies loont.
  4. Elk van de dertig hoofdstukjes is bondig en vlot leesbaar. Didactisch wordt elke techniek ‘panklaar’ opgediend: het probleem wordt bondig gesitueerd en wordt aan de hand van één of meerdere voorbeelden opgelost. De sterke theoretische (neurologische) onderbouw wordt alleen bondig ten berde gebracht om onderliggende communicatiemechanismen te leren begrijpen.
  5. Last, but not least: bij het zien van de cover en de titel zal je partner (je medewerkers?) gegarandeerd zeggen (of denken):  ‘Dat werd tijd’.

Wie ethische vragen zou hebben bij het gebruiken van dergelijke ‘beïnvloedingstechnieken’, hoeft zich daarom ook geen zorgen te maken.
Elk hoofdstuk(je) wordt afgerond met twee paragraafjes: ‘nuttig inzicht’ en ‘in actie’. Daarin krijg je een soort huiswerk mee, waarbij Goulston je uitnodigt om de techniek toe te passen op een eigen, persoonlijk communicatieprobleem.

Conclusie
‘Luisteren Loont’ is een vlot en bondig geschreven, doelgericht en goed gestructureerd boek. Toch leest het eigenlijk als een roman. Of eerder: als een reeks novelles. Want telkens opnieuw wordt je meegenomen in boeiende korte verhalen. Eigenlijk hoef je dit boek ook niet ‘in de juiste volgorde’, noch meteen helemaal uit te lezen. En doe je dat toch dan kan je het beter nadien in kleine porties (per hoofdstuk) nog eens terug hernemen.


Dirk Broeckx – 14 maart 2010

‘Luisteren Loont’
ISBN 978-90-430-2148-7
Uitgegeven door Pearson Education Benelux
Oorspronkelijk: ‘Just Listen: Discover the Sevcret to Getting Through to Absolutely Anyone’

Marc Goulston © 2010

 


‹‹‹Back






Copyright © 2019 Dirk Broeckx – All rights reserved.
Privacy beleid | Sitemap
webdevelopment Siteffect