Home What do we offer ? Contact Video

TRAININGS

7/11/2014 - Zijn we klaar voor de toekomst?

We rijden allemaal elke dag zo hard ‘met de neus op het stuur’, dat we soms vergeten te kijken waar we inmiddels zijn aangekomen en waar we nu verder naartoe moeten.

Rondom ons zijn de meeste dienstensectoren al fundamenteel van gedaante en business model veranderd (banken, reizen, muziek…). In de gezondheidszorg en in de apotheek voltrekt zich de volgende jaren ongetwijfeld een gelijkaardige transformatie. Ziekenhuizen en RIZIV maken plannen. VAN en APB denken na over een nieuwe strategie.

Niet achter een bureau in Brussel
Nieuwe zorgmodellen kan je niet alleen achter een bureau in Brussel uittekenen. Het ontwikkelen van de nodige visie op de toekomst en het aftoetsen wat haalbaar is, moet ook op de werkvloer gebeuren. Op het terrein, samen met een voldoende brede kopgroep van mensen die vooruit willen, moet je nagaan of nieuwe concepten haalbaar zijn; of ze effectief een meerwaarde bieden voor de patiënten, voor de volksgezondheid en voor de ziekteverzekering.

Denken of zeggen dat iets werkt, is niet langer voldoende.

Zichtbaar, Meetbaar en Betaalbaar
Maggy De Block heeft duidelijk laten verstaan dat ze evidence based wil werken. Het RIZIV en Vlaanderen geven signalen dat (betalend !) experimenteren met nieuwe zorgmodellen mogelijk is. Op voorwaarde dat men bewijst dat die ook echt beter werken. Het zichtbaar, meetbaar en betaalbaar maken van een reeks concrete vormen van voortgezette farmaceutische zorg wordt dus essentieel.

KAVA initiatieven zoals de Opinion Leaders en de Peilapotheken gaan hier voluit voor. De volgende stap is een grotere groep bereiken: enkele honderden Vlaamse collega’s die bereid zijn het huidig zorgmodel mentaal even los te laten en – met vallen en opstaan – een innoverend zorgaanbod voor hun klanten (patiënten en ziekteverzekering) uit te proberen.

Een koude douche
Precies vijf jaar geleden besliste ik te stoppen op APB en de Prepare for the Future (P4F) training te ontwikkelen. Het doel was en is samen met collega’s – op het terrein – de toekomst gestalte te geven.

 

Ik ging in 2009 een aantal opinion leaders interviewen.

Fons Van Dijck was de eerste. Het werd meteen een schokbehandeling. Hij stelde koudweg dat de volgende decennia alle monopolies zullen sneuvelen en hij daagde de apothekers uit om een ‘Plan B’ op te stellen: “Wat ga je doen, wanneer je huidige core business geen geld meer oplevert ? Wat ga je doen en hoe zal je daarvoor betaald worden, wanneer je geen geneesmiddelen meer aflevert ?”

(KLIK in de afbeelding om de video te zien)

Het leek toen een waanzinnige oefening. Maar is dat nog wel zo ?

Economisch Drijfzand
Vandaag leveren we producten af aan patiënten, we geven raad en (basis-)farmaceutische zorg. We worden per afgeleverd doosje vergoed via een honorarium.

Moderne apotheekrobotten, gekoppeld aan betrouwbare, digitale informatiebronnen kunnen een groot stuk van dat werk overnemen. Hoewel de vergoeding per verpakking de afgelopen jaren heeft bewezen minder nefast te zijn dan een margesysteem, is vergoed worden per afgeleverd geneesmiddel eigenlijk economisch drijfzand (denk aan de grote verpakkingen, het ineen stuiken van de prijzen van generieken en binnenkort het tariferen per eenheid).

Daarenboven is ons business model  (wat we doen en hoe we daarvoor betaald worden) helemaal niet meer aangepast aan de realiteit: we stoppen vandaag tijd en energie in de triage functie (patiënten die met elk mogelijk problemen langs komen), in preventie en screening. Onbetaald. Er is geen aangepaste vergoeding voor het opvolgen van chronische patiënten; het aanleren van telemonitoring en self-testing; het opsporen en oplossen van geneesmiddelen gebonden problemen en gebrekkige therapietrouw...

We doen dat allemaal wel, maar het is onvoldoende zichtbaar voor de buitenwereld. Want we meten en registreren het niet en dus worden we er niet voor betaald.

Maak je apotheek Future Proof
In de nieuwe cyclus P4F 2015 proberen we in kleine groepen en aan de hand van concrete voorbeelden of casussen een nieuwe visie op ons werk gestalte te geven. We bekijken wat er bestaat (innoverende initiatieven, proefprojecten, nieuwe tools) en leren die meteen toe te passen.

  • Wat maakt jouw apotheek aantrekkelijk en future proof ?
  • Wat is een efficiënte internetstrategie (gegevensuitwisseling, het aanbieden van betrouwbare informatie, wat doe je met een eigen site...) ?
  • Voortgezette Farmaceutische Zorg dagelijks toepassen (obstakels wegruimen om vlot te leren werken met BNM, Medicatieschema’s, IMV…)
  • Je impact leren vergroten op motivatie en gedrag van mensen, met het oog op meer patiënten tevredenheid, gezondere levenswijzen, preventie en therapietrouw.

Vier types chronische patiënten
De vergrijzing en ongezonde leefgewoonten zorgen voor een exploderende groep chronische patiënten. Dé chronisch patiënt bestaan niet. Ik onderscheid minstens vier types en voor elk ervan moeten we een aangepaste zorg ontwikkelen. Dat wil zeggen: duidelijk definiëren wat de meerwaarde is, hoe we die kunnen meten en hoe we resultaten van de zorg in kaart kunnen brengen. Dan pas kunnen we nadenken hoe we daarvoor betaald kunnen worden. Meteen hebben we een heus ‘Plan B’.

Zit mee aan het stuur
Ik geloof in de kracht van netwerken en co-creatie. Veranderingen die van bovenaf komen, botsen op weerstand en gemor. Maar wanneer we zelf mee aan de tekentafel mogen zitten, dan worden we wel enthousiast. We hebben dan ook minder schrik van veranderingen die onafwendbaar zijn, want we zitten mee aan het stuur. Het is meteen de beste manier om je – mentaal en praktisch – klaar te maken voor de toekomst.

Die toekomst is opwindend en uitdagend. Ja, het zal ‘bloed, zweet en tranen’ kosten. De beloning is echter een beroep met een nieuwe inhoud, met een rol die jezelf, je patiënten en de maatschappij veel meer voldoening zal schenken. Het (onterechte) imago van ‘universitair geschoolde winkelier’ gooien we meteen definitief af.

Dirk BROECKX - 7 november 2014

 
REAGEER

 


‹‹Back






Copyright © 2024 Dirk Broeckx – All rights reserved.
Privacy beleid | Sitemap
Webontwikkeling Siteffect