Home What do we offer ? Contact Video

TRAININGS

21/04/2012 - Reliable Cancer Therapies

Soms vallen stukjes van een puzzel vanzelf in elkaar.
Jean-Jacques Cassiman verwees tijdens de IFB Mamagementcursus naar ‘Reliable Cancer Therapies’, een prachtige site voor wie op zoek is naar betrouwbare informatie over kanker en behandelingen.

De inzichten over 'transversale marketing' uit de P4F (Prepare for the Future) training (de module ‘Samenwerken en Visie Gezondheidszorg’) sluiten daar naadloos bij aan. En zo bied ik vandaag een gemengd gerecht aan met beide componenten: enerzijds de weg naar interessante, wetenschappelijk én maatschappelijk correcte informatie over kanker; anderzijds enkele overwegingen over de noodzaak om marketing en informatie anders, intelligenter en gebruiksvriendelijker te gaan benaderen.

De kracht van een netwerk
Bij IFB hameren we altijd op het belang van ‘netwerken’. Hier zie je nog maar eens een staaltje wat dat echt betekent. Via contacten in een netwerk krijg je goede informatie en verspreid je ze ook meteen. Tijdens zijn jaarlijkse (alweer helemaal vernieuwde en ongelooflijk leerrijke) presentatie over ‘Het Menselijk Genoom’ tijdens de IFB Managementcursus verwees Jean-Jacques Cassiman ondermeer naar de site ‘Relaiable Cancer Therapies’.

De idee ervoor komt van een Belg (Luc Verelst) die informatie zocht voor een kankerpatiënt die moest kiezen tussen de diverse mogelijke behandelingen die werden aangeboden. Hij riep de hulp in van enkele bevriende specialsiten (netwerk !) en zo onstond RCT.
En met deze zevende gaat het netwerk weer verder en reik ik wat Verelst bouwde en Cassiman mij aanwees weer verder door aan de 400 lezers van deze 7de . Opdat zij het op hun beurt weer zouden kunnen doorgeven aan hun netwerk…

Reliable Cancer Therapies (RCT)
Mag ik eerlijk toegeven dat alles wat nu volgt puur plagiaat is? De beschrijving van het initiatief op de site is zo helder, dat het zonde zou zijn om ze niet letterlijk over te nemen. En ik voeg er, voor de onafhankelijkheid, nog een stukje aan toe dat Marleen Vinoelst er recent in Bodytalk over publiceerde. Ik wil eveneens graag opmerken dat je op RCT ook links vindt naar meer dan 1.600 wetenschappelijke studies! (Meer: KLIK HIER).

RCT onderzoekt de betrouwbaarheid van de informatie over kankertherapieën, zodat op bewijs gebaseerde behandelingskeuzes kunnen worden gemaakt. Wij helpen patiënten hun weg te vinden in de complexe informatie over geregistreerde, aanvullende en alternatieve therapieën.

RCT zoekt voortdurend naar kankertherapieën die nog nooit aan een diepgaand onderzoek werden onderworpen en financiert mogelijk behandelingen die op basis van meetbare resultaten als beloftevol beschouwd kunnen worden.

De RCT-website voorziet dezelfde op onderzoek gebaseerde informatie op het niveau van zowel patiënten en hun familie als van professionelen. Deze informatie kan worden gebruikt tijdens de bespreking van mogelijke behandelingen. Het RCT team is onafhankelijk en onbevooroordeeld en kan beroep doen op een gereputeerde adviesraad. Het team werkt ook samen met internationale organisaties (ESMO, CAM-CANCER) en consulteert betrouwbare bronnen voor informatie (o.a. NCI, MSKcc, NS). RCT geeft geen medisch advies en deze website vervangt geen medische raadpleging

Wat vindt u op de RCT website?
• Informatie over verschillende kankerbehandelingen en kankertypes
• Europese richtlijnen per kankertype
• Gidsen voor patiënten met algemene informatie
• Projecten die RCT financieel ondersteunt
• Vragen beantwoord door hun team
• Verwijzingen naar klinische proeven

Baken van betrouwbaarheid
De Zwitserse non-profitorganisatie Reliable Cancer Therapies (betrouwbare
kankerbehandelingen) verstrekt wetenschappelijk gefundeerde, betrouwbare en toegankelijke informatie over kankertherapieën, zodat mensen op bewijs gebaseerde behandelkeuzes kunnen maken. Op de website www.reliablecancertherapies.com is deze informatie te vinden in het Nederlands, Frans, Engels en Spaans.

 
Samenwerken en Transversale Marketing
In de P4F (Prepare for the Future) trainingen wordt de nadruk sterk gelegd op de noodzaak tot samenwerken. Eén van de concrete vormen daarvan noem ik transversale marketing. Dat is een benadering van marketing die echt patiënt-/klantgericht is. Een product of dienst wordt dan niet benaderd zoals de zorgverstrekker of het producerend bedrijf dat normaal doet (namelijk voor zijn product of dienst alleen), maar wel zoals de gebruiker dat ziet (namelijk vanuit een overzicht van alle mogelijke oplossingen voor zijn probleem, vandaar ‘transversaal’).

Businessmodel...
In veel sectoren bestaan zo al initiatieven. Bookings.com (voor reizen), Amazon.com (voor boeken), iTunes (voor muziek) of Vergelijk.be (voor een scala van elektro- en audiovisuele producten). De gebruiker vindt er via gebruiksvriendelijke ingangen en zoekrobotten zowel overzichten van productgroepen als monografieën over individuele producten of diensten. Normaliter wordt de inhoud niet aangeleverd door de aanbieder/fabikant zelf, maar wel door een redactieteam en/of door de ‘community’ van gebruikers, die hun evaluaties geven.

... en financiering
In veel sectoren werkt zo’n model slechts omdat er ook een verkoopmodaliteit in zit, die het businessmodel voedt. Allicht is dat de reden waarom dergelijke ‘transversale’ tools weinig opgang kennen in de gezondheidssector. Dat moet ons (in de hele sector) aan het denken zetten: indien we onze onafhankelijkheid willen bewaren en niet in de ‘commerciële val’ willen lopen, dan moeten we zelf een financieringsmodel uitwerken. De overheid zou er bvb. goed aan doen om een (adequaat) stuk van de besparingen te herinvesteren in dergelijke initiatieven of om de sector te helpen dit te autofinancieren via een (verplichte?) kleine bijdrage die in een gezamenlijk fonds kan worden beheerd en besteed.

Goede voorbeelden
En toch zijn er al prima initiatieven, waarvan hier enkele voorbeelden (verre van exhaustief):

  • Het Kompendium Farma was in feite lang voor zijn tijd (1984 !) een eerste vingeroefening: in een tiental hoofdstukken wordt een overzicht gegeven van zowat alle relevante niet-geneesmiddelen die in de Belgische apotheek verdeeld worden. Oorspronkelijk alleen op papier en vanaf het begin van deze eeuw ook digitaal. (Contact: info@farmacompendium.be ).
  • In Nederland is www.betrouwbarebon.nl een prachtig voorbeeld van samenwerking tussen diverse beroepsfederaties van zorgverstrekkers, patiêntenorganisaties, non-profits en overheid. In zeer verstaanbare taal vind je er informatie over alle mogelijke ziekten en behandelingen.
  • Voor kanker lijkt Reliablecancertherapies.com dé referentie te gaan worden om transversaal, met een overzicht van alle vormen van kanker en alle soorten behandelingen, betrouwbare en begrijpelijke informatie op peil te houden.

(Ken je er nog gelijkaardige goede voorbeelden van ‘transversale marketing’, signaleer ze dan aub :

REAGEER

De site biedt beknopte gegevens over verschillende kankertypes, praktische gidsen voor allerhande informatie, de gangbare Europese richtlijnen, een checklist waarmee je kan nagaan of een bepaalde therapie al dan niet deugt, en actueel klinisch onderzoek over nieuwe therapieën. De organisatie ondersteunt ook projecten in verband met kankeronderzoek. Dit schitterend initiatief werd in 2009 uitgewerkt door de naar Zwitserland uitgeweken Vlaming Luc Verelst.
(Baken van Betrouwbaarheid: bron = Marleen Vinoelst in Bodytalk - februari 2012)

Angels
RCT wil nog een stapje verder gaan dan alleen goede informatie aanbieden. Patiënten en hun naasten hebben ook erg veel nood aan steun, een luisterend oor en praktische raad die hen helpt om de dagdagelijkse ongemakken van kanker aan te kunnen en ze te verlichten. RCT zou daarom graag een project opstarten in samenwerking met de Amerikaanse non-profitorganisatie Imerman Angels (www.imermanangels.org), die kankerpatiënten, ex-kankerpatiënten en andere vrijwilligers met elkaar in contact brengt om die noodzakelijke steun te kunnen bieden.
Voorlopig is het de bedoeling om het project te evalueren en na te gaan in hoeverre dergelijk concept nodig en haalbaar is in België/Europa. Meer info : KLIK HIER.

  Dirk BROECKX -- 21 april 2012

 


‹‹Back






Copyright © 2024 Dirk Broeckx – All rights reserved.
Privacy beleid | Sitemap
Webontwikkeling Siteffect